Padlógáz

Welcome  

 

.:::Kszöntés:::. 

 

.:::MENÜ:::. 

 

.:::Tuining leírások:::. 

 

VERSENYNAPTÁRAK

 

CHAT 

Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Linkek
 

Ösz látogatottság 

Indulás: 2004-06-23
 

Autó tuning

Autó tuning

: Motor tuning - I. rész

Motor tuning - I. rész

  2005.01.28. 22:00

Szívómotorok

Motor tuning - I. rész
Szívómotorok

Vajon milyen dolgokat művelnek a tuningcégek a motorral, hogyan tudják előcsalogatni a rejtett tartalékokat? Az első részben a szívómotorok tuningolásának módszereit vesszük át.

Bizonyára sok olvasó álmodozott már azon, hogy milyen jó is lenne egy olyan igazi tuning verda, rajta valami nagy vasalódeszka szárny, betonkemény futóművel, és a végletekig kihegyezett motorral. Milyen jó lenne egy olyannal bosszantani a szomszédot, és mennyivel könnyebb lenne az ismerkedés a csajokkal a diszkó előtt. Aztán felébredünk, és azt látjuk, hogy nincs autó, vagy csak ugyanaz a gyári modell pihen az utcán, esetleg a garázsban. Mit tesz ilyenkor egy álmodozó fiatal, akinek nincs pénze, még autóra sem, nem hogy tuningra? Elmegy a boltba, és megveszi mondjuk a Need for Speed sorozat legfrissebb részét, az Underground-ot, és azzal nyomul egész nap, átalakítja az álomautóját, nyeri vele a versenyeket. Mi tagadás én sem hagytam ki a játékot, leküzdöttem az ellenfeleket egy tuning Golfal, és a nap végén elégedetten dőltem hátra a karosszékben, én lettem a legjobb arc a grundon.

De valahogy nem maradt ennyiben a dolog, ott motoszkáltak a fejemben a gyártók nevei, nem hagytak nyugodni, így gondoltam egyet, nyakamba vettem a netet, és ellátogattam a neves tuning cégek oldalára, megnéztem milyen dolgokat művelnek a motorral, hogyan tudják előcsalogatni a rejtett tartalékokat. Majd billentyűzetet ragadtam és nekiálltam a cikk írásának.

Ezután a hosszú bevezető után csapjunk is bele a közepébe, és nézzük meg, hogy mit lehet tenni egy széria motorral, hogy az minden eddiginél erősebb legyen. Lehet hogy néhány olvasó konkrét tippeket vár, hogy mit és hogyan csináljon, sajnos őket el kell keserítenem, csak nagy általánosságban beszélek majd a teljesítménynövelő kúrákról.

Elsőként azt kell átgondolni, hogy milyen módon lehet előcsikarni a lóerőket a motorból. Ebben az első részben csak szívómotorról lesz szó, tehát egyelőre felejtsünk el minden feltöltőt, meg egyéb teljesítménynövelő eszközöket. Szívómotoroknál alapvetően két irányba lehet elindulni, de mint látni fogjuk az egyik, összefügg a másikkal. Először is növelni kell a munkatérbe, jutatott üzemanyag mennyiségét, másodszor több levegőt kell a motornak beszívni, hogy elégesse a több üzemanyagot.

Kezdjük talán a motorba juttatott üzemanyag mennyiségének növelésével. Több helyen is "belepiszkálhatunk" az üzemanyag-ellátó rendszerbe. Az egyik legegyszerűbb módosítás az szokott lenni, hogy megemelik az üzemanyag üzemi nyomását, a befecskendező szelepeket nagyobb szállítási kapacitásúakra cserélik, illetve ezzel párhuzamosan átprogramozzák a vezérlőegységet. Ezekkel a módosításokkal elérhető, hogy több üzemanyag kerül be a munkatérbe. A történetnek azonban nincs még vége, mert a gyújtásrendszert is módosítani kell. Egyrészt meg kell változtatni az előgyújtás idejét, másrészt ki szokták cserélni a gyújtóberendezést. A kereskedelmi forgalomban kapható autók, elektromos rendszerei induktív gyújtóberendezésekkel vannak szerelve. Ez az átlagos használathoz tökéletesen megfelel. Két feladatot látnak el a gyújtóberendezések. Egyrészt tárolják az energiát, másrészt nagyfeszültségű áramot hoz létre, ami a gyújtógyertyában szikraként jelenik meg. Azonban magas fordulatszámon előfordulhat, hogy nem képes elég energiát tárolni a mágneses mezőben, ezért a teljesítménye lecsökken. Hogy ezt a problémát megszüntessék, az induktív gyújtórendszereket kapacitívokra szokták lecserélni a tuning mesterek.

Akinek régebbi masinája van, annak sem kell szomorkodnia, mert a nagy cégek rájuk is gondoltak. A régebbi mechanikus befecskendezővel, ellátott autók tulajdonosainak is kínálnak teljesítménynövelő készletet. Az ilyen régebbi típusoknál az szokott a megoldás lenni, hogy a gyári befecskendező rendszert lecserélik porlasztókra. Ezzel a megoldással, akár plusz 50 lóerő is előkereshető a motorból, áruk 250 dollár körül alakul.

Most hogy megnöveltük az üzemanyag mennyiségét, valahogyan biztosítani kell több levegőt is azért, hogy el tudjon égni a tüzelőanyag. A levegőből azonban csak annyi megy be, amennyit a motor lökettérfogata enged. Egy példán gyorsan megérthetjük: kétliteres négyhengeres motornál egy hengerbe fél liter levegő fér.

Nincs mit tenni meg kell, növelni a motor lökettérfogatát, és változtatni kell a hengerfej környékén is, hogy be is tudjon jutni több levegő, ha már van neki hely. A lökettérfogatot úgy növelhetem meg, hogy megváltoztatom a motor furatát, és vagy löketét. Mit is jelent ez a valóságban? Fogják a motorblokkot és megfúrják. De nem ám úgy vaktában, "jómunkásember" módjára, mert akkor elég nagy a valószínűsége, hogy túl nagy furatot készítek és már nem lesz elég nagy a blokk szilárdsága, nem fogja kibírni a terhelést. Ezért nagyon fontos, hogy tudjuk mekkora furatnövekedést képes elbírni a motorblokk jelentős szilárdságtani értékek csökkenése nélkül.

Ha sikerült megváltoztatni a motorblokk furatát, akkor ahhoz új dugattyúk is kellenek. Nem szokás itt abbahagyni az átalakítást, új főtengelyt szokott kapni a motor, ami általában könnyebb, mint az eredeti, és új rövidebb hatókarokat szoktak még használni.

Találtam elég megdöbbentő adatokat (legalábbis számomra azok), hogy az amerikai tuning mesterek mikre képesek. Közkedvelt motor a 7,4 literes Big Block, amit 13,1 literesre is felfúrnak.

Ezzel a beavatkozással esélyt adtunk a levegőnek, hogy minél több férjen el a hengerben, mi pedig minél több üzemagyagot tudjunk hozzá adagolni. Körülbelül 15%-al tudtuk így megnövelni a teljesítményt, ami főleg középső fordulatszám tartományban jelentkezik. Van egy "mellékhatása" is a lökettérfogat növelésének. Csökken a motor maximális fordulatszáma, mert a dugattyúnak hosszabb utat kell bejárnia.

Ezek után jöhet a hengerfej és környékének átalakítása. A gyártás során keletkező illesztési pontatlanságokat kell kiküszöbölnünk, illetve a felületi érdességet kell csökkentenünk, hogy a gázok minél kevesebb akadályba ütközzenek, ne veszítsenek mozgási energiát. Amikor a motorsportban még nem számított ennyire a pénz, akkor maguk a versenyzők is ilyen "trükkökkel" próbálták meg növelni a versenygépük teljesítményét. Régebben gyártott motoroknál könnyebben elvégezhetjük a feladatot, polírozással csökkenthetjük a felületi érdességet. Az új motoroknál azonban nehezebb dolgunk van, mert bonyolult szívó és kipufogó csonkokkal készülnek, illetve sokkal pontosabb, jobb gyártástechnológiával.

A motor levegőztetésénél nagyon fontos szerepet kap az áramlástan. Nagyon gyakori az olyan átalakítás, amikor a tulajdonos sportlégszűrőre cseréli le a gyári légszűrőt. Ezek a szűrők, több levegőt biztosítanak a motornak, így növelvén a teljesítményt 6 akár 10%-al is. Nagyon kecsegtető előnyei is vannak: nem csökkentik a motor az élettartamát, és nem növelik a fogyasztást, ráadásul az egyik legolcsóbb tuning eszköz, kb. 10 ezer forintért hozzá, lehet jutni. Mielőtt az ember vesz egy ilyen eszközt nem, árt egy kicsit tájékozódni. Nem minden típusban hasznos a sportszűrő, van olyan autó, amelyiknek a levegőszűrő háza gyárilag úgy van kialakítva, hogy amikor kiveszik, lecsökken a motor teljesítménye. Persze ezekbe is lehet sportszűrőt, csak éppen nem direktet, hanem betétszűrőt. Ezt sajnos ki kell kísérletezni. Fontos, hogy az autóhoz való szettet válasszunk, és akkor nem ér minket csalódás.

Sportszűrő mellett nagyon kedveltek még a sportkipufogók. Amellett, hogy esztétikailag feldobják az autónkat, szép hangzást is biztosítanak, valamint növelik a teljesítmény. A teljesítménynövekedést úgy érik el, hogy csökkentik a kipufogógáz-ellennyomását, vagyis szabadabban tud áramlani a gáz a csövekben. Még ez is az olcsóbb kategóriába tartozik, bár ha valaki márkás rendszert szeretne az autója alá rakni, akkor bizony ki kell fizetni 80-100 ezer forintot.

Egy területről azonban még nem esett szó. Ez pedig nem más, mint a fordulatszám növelés. Teljesen logikus, hogy ha növeljük az egységnyi idő alatt elvégzett munkaciklusok számát, akkor növeljük a motor fordulatszámát, illetve a teljesítményét. A versenysportban találkozunk vele a leginkább, főleg a Forma1-ben, ahol a mérnökök egyik keze kötött, hiszen a 3 liternél nagyobb lökettérfogatú motor használata nem engedélyezett. Ilyenkor jelentik a megoldás kulcsát a precíziós gyártástechnológiák alkalmazása, a különleges anyagok, mint a titán, vagy a berillium használata, melyek nagyon drágák, viszont nagyon könnyűek. A speciális hajtókar, a könnyített főtengely, illetve a rövidszoknyás dugattyú, mind a fordulatszám növelését hivatott elősegíteni. Ez azonban már nem a kispénzűek sportja.

Az első résznek ezzel a végére jutottunk, a következőben a feltöltőkről lesz szó, megnézzük a legelterjedtebb típusaikat, a működési elvüket, hogy miként is képesek növelni a motor teljesítményét.


http://www.a5.hu

 

Üdv

 

Vekker

 

Számláló

TRY.HU
 

Boldog névnapot!

 

Naptár 2005

2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Víszaszámolás

Csak hónap, nap, óra, perc és mp van hátra Újévig!!!
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

UTOLSÓ MÓDOSÍTÁS

 

<bgsound src="http://www.lord01.extra.hu/k.mp3" loop=1>
Webstyle produced NavBar hitetlenhomepage
Vendégkönyv Képek Hirek/Cikkek Autó tuning Versenynaptárak

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?