Vajon milyen dolgokat művelnek a tuningcégek a
motorral, hogyan tudják előcsalogatni a rejtett tartalékokat? Az első részben a
szívómotorok tuningolásának módszereit vesszük át.
Bizonyára sok olvasó álmodozott már azon, hogy milyen jó is
lenne egy olyan igazi tuning verda, rajta valami nagy vasalódeszka szárny,
betonkemény futóművel, és a végletekig kihegyezett motorral. Milyen jó lenne egy
olyannal bosszantani a szomszédot, és mennyivel könnyebb lenne az ismerkedés a
csajokkal a diszkó előtt. Aztán felébredünk, és azt látjuk, hogy nincs autó,
vagy csak ugyanaz a gyári modell pihen az utcán, esetleg a garázsban. Mit tesz
ilyenkor egy álmodozó fiatal, akinek nincs pénze, még autóra sem, nem hogy
tuningra? Elmegy a boltba, és megveszi mondjuk a Need for Speed sorozat
legfrissebb részét, az Underground-ot, és azzal nyomul egész nap, átalakítja az
álomautóját, nyeri vele a versenyeket. Mi tagadás én sem hagytam ki a játékot,
leküzdöttem az ellenfeleket egy tuning Golfal, és a nap végén elégedetten dőltem
hátra a karosszékben, én lettem a legjobb arc a grundon.
De valahogy nem maradt ennyiben a dolog, ott motoszkáltak a fejemben a
gyártók nevei, nem hagytak nyugodni, így gondoltam egyet, nyakamba vettem a
netet, és ellátogattam a neves tuning cégek oldalára, megnéztem milyen dolgokat
művelnek a motorral, hogyan tudják előcsalogatni a rejtett tartalékokat. Majd
billentyűzetet ragadtam és nekiálltam a cikk írásának.
Ezután a hosszú bevezető után csapjunk is bele a közepébe, és nézzük meg,
hogy mit lehet tenni egy széria motorral, hogy az minden eddiginél erősebb
legyen. Lehet hogy néhány olvasó konkrét tippeket vár, hogy mit és hogyan
csináljon, sajnos őket el kell keserítenem, csak nagy általánosságban beszélek
majd a teljesítménynövelő kúrákról.
Elsőként azt kell átgondolni, hogy milyen módon lehet előcsikarni a lóerőket
a motorból. Ebben az első részben csak szívómotorról lesz szó, tehát egyelőre
felejtsünk el minden feltöltőt, meg egyéb teljesítménynövelő eszközöket.
Szívómotoroknál alapvetően két irányba lehet elindulni, de mint látni fogjuk az
egyik, összefügg a másikkal. Először is növelni kell a munkatérbe, jutatott
üzemanyag mennyiségét, másodszor több levegőt kell a motornak beszívni, hogy
elégesse a több üzemanyagot.
Kezdjük talán a motorba juttatott üzemanyag mennyiségének növelésével.
Több helyen is "belepiszkálhatunk" az üzemanyag-ellátó rendszerbe. Az egyik
legegyszerűbb módosítás az szokott lenni, hogy megemelik az üzemanyag üzemi
nyomását, a befecskendező szelepeket nagyobb szállítási kapacitásúakra cserélik,
illetve ezzel párhuzamosan átprogramozzák a vezérlőegységet. Ezekkel a
módosításokkal elérhető, hogy több üzemanyag kerül be a munkatérbe. A
történetnek azonban nincs még vége, mert a gyújtásrendszert is módosítani kell.
Egyrészt meg kell változtatni az előgyújtás idejét, másrészt ki szokták cserélni
a gyújtóberendezést. A kereskedelmi forgalomban kapható autók, elektromos
rendszerei induktív gyújtóberendezésekkel vannak szerelve. Ez az átlagos
használathoz tökéletesen megfelel. Két feladatot látnak el a gyújtóberendezések.
Egyrészt tárolják az energiát, másrészt nagyfeszültségű áramot hoz létre, ami a
gyújtógyertyában szikraként jelenik meg. Azonban magas fordulatszámon
előfordulhat, hogy nem képes elég energiát tárolni a mágneses mezőben, ezért a
teljesítménye lecsökken. Hogy ezt a problémát megszüntessék, az induktív
gyújtórendszereket kapacitívokra szokták lecserélni a tuning mesterek.
Akinek régebbi masinája van, annak sem kell szomorkodnia, mert a nagy cégek
rájuk is gondoltak. A régebbi mechanikus befecskendezővel, ellátott autók
tulajdonosainak is kínálnak teljesítménynövelő készletet. Az ilyen régebbi
típusoknál az szokott a megoldás lenni, hogy a gyári befecskendező rendszert
lecserélik porlasztókra. Ezzel a megoldással, akár plusz 50 lóerő is
előkereshető a motorból, áruk 250 dollár körül alakul.
Most hogy megnöveltük az üzemanyag mennyiségét, valahogyan biztosítani kell
több levegőt is azért, hogy el tudjon égni a tüzelőanyag. A levegőből azonban
csak annyi megy be, amennyit a motor lökettérfogata enged. Egy példán gyorsan
megérthetjük: kétliteres négyhengeres motornál egy hengerbe fél liter levegő
fér.
Nincs mit tenni meg kell, növelni a motor lökettérfogatát, és változtatni
kell a hengerfej környékén is, hogy be is tudjon jutni több levegő, ha már van
neki hely. A lökettérfogatot úgy növelhetem meg, hogy megváltoztatom a motor
furatát, és vagy löketét. Mit is jelent ez a valóságban? Fogják a motorblokkot
és megfúrják. De nem ám úgy vaktában, "jómunkásember" módjára, mert akkor elég
nagy a valószínűsége, hogy túl nagy furatot készítek és már nem lesz elég nagy a
blokk szilárdsága, nem fogja kibírni a terhelést. Ezért nagyon fontos, hogy
tudjuk mekkora furatnövekedést képes elbírni a motorblokk jelentős
szilárdságtani értékek csökkenése nélkül.
Ha sikerült megváltoztatni a motorblokk furatát, akkor ahhoz új dugattyúk is
kellenek. Nem szokás itt abbahagyni az átalakítást, új főtengelyt szokott kapni
a motor, ami általában könnyebb, mint az eredeti, és új rövidebb hatókarokat
szoktak még használni.
Találtam elég megdöbbentő adatokat (legalábbis számomra azok), hogy az
amerikai tuning mesterek mikre képesek. Közkedvelt motor a 7,4 literes Big
Block, amit 13,1 literesre is felfúrnak.
Ezzel a beavatkozással esélyt adtunk a levegőnek, hogy minél több férjen el a
hengerben, mi pedig minél több üzemagyagot tudjunk hozzá adagolni. Körülbelül
15%-al tudtuk így megnövelni a teljesítményt, ami főleg középső fordulatszám
tartományban jelentkezik. Van egy "mellékhatása" is a lökettérfogat növelésének.
Csökken a motor maximális fordulatszáma, mert a dugattyúnak hosszabb utat kell
bejárnia.
Ezek után jöhet a hengerfej és környékének átalakítása. A gyártás során
keletkező illesztési pontatlanságokat kell kiküszöbölnünk, illetve a felületi
érdességet kell csökkentenünk, hogy a gázok minél kevesebb akadályba ütközzenek,
ne veszítsenek mozgási energiát. Amikor a motorsportban még nem számított
ennyire a pénz, akkor maguk a versenyzők is ilyen "trükkökkel" próbálták meg
növelni a versenygépük teljesítményét. Régebben gyártott motoroknál könnyebben
elvégezhetjük a feladatot, polírozással csökkenthetjük a felületi érdességet. Az
új motoroknál azonban nehezebb dolgunk van, mert bonyolult szívó és kipufogó
csonkokkal készülnek, illetve sokkal pontosabb, jobb gyártástechnológiával.
A motor levegőztetésénél nagyon fontos szerepet kap az áramlástan. Nagyon
gyakori az olyan átalakítás, amikor a tulajdonos sportlégszűrőre cseréli le a
gyári légszűrőt. Ezek a szűrők, több levegőt biztosítanak a motornak, így
növelvén a teljesítményt 6 akár 10%-al is. Nagyon kecsegtető előnyei is vannak:
nem csökkentik a motor az élettartamát, és nem növelik a fogyasztást, ráadásul
az egyik legolcsóbb tuning eszköz, kb. 10 ezer forintért hozzá, lehet jutni.
Mielőtt az ember vesz egy ilyen eszközt nem, árt egy kicsit tájékozódni. Nem
minden típusban hasznos a sportszűrő, van olyan autó, amelyiknek a levegőszűrő
háza gyárilag úgy van kialakítva, hogy amikor kiveszik, lecsökken a motor
teljesítménye. Persze ezekbe is lehet sportszűrőt, csak éppen nem direktet,
hanem betétszűrőt. Ezt sajnos ki kell kísérletezni. Fontos, hogy az autóhoz való
szettet válasszunk, és akkor nem ér minket csalódás.
Sportszűrő mellett nagyon kedveltek még a sportkipufogók. Amellett, hogy
esztétikailag feldobják az autónkat, szép hangzást is biztosítanak, valamint
növelik a teljesítmény. A teljesítménynövekedést úgy érik el, hogy csökkentik a
kipufogógáz-ellennyomását, vagyis szabadabban tud áramlani a gáz a csövekben.
Még ez is az olcsóbb kategóriába tartozik, bár ha valaki márkás rendszert
szeretne az autója alá rakni, akkor bizony ki kell fizetni 80-100 ezer forintot.
Egy területről azonban még nem esett szó. Ez pedig nem más, mint a
fordulatszám növelés. Teljesen logikus, hogy ha növeljük az egységnyi idő alatt
elvégzett munkaciklusok számát, akkor növeljük a motor fordulatszámát, illetve a
teljesítményét. A versenysportban találkozunk vele a leginkább, főleg a
Forma1-ben, ahol a mérnökök egyik keze kötött, hiszen a 3 liternél nagyobb
lökettérfogatú motor használata nem engedélyezett. Ilyenkor jelentik a megoldás
kulcsát a precíziós gyártástechnológiák alkalmazása, a különleges anyagok, mint
a titán, vagy a berillium használata, melyek nagyon drágák, viszont nagyon
könnyűek. A speciális hajtókar, a könnyített főtengely, illetve a rövidszoknyás
dugattyú, mind a fordulatszám növelését hivatott elősegíteni. Ez azonban már nem
a kispénzűek sportja.
Az első résznek ezzel a végére jutottunk, a következőben a feltöltőkről lesz
szó, megnézzük a legelterjedtebb típusaikat, a működési elvüket, hogy miként is
képesek növelni a motor teljesítményét.