A kipufogótuning
2005.02.17. 16:46
A kipufogótuning
2003. július 17. ::: Nizm0
Az autógyártók tervezőmérnökeinek különböző követelményeknek kell egyszerre
eleget tenniük a kipufogó rendszerek tervezésénél: károsanyag kibocsájtás,
zajszint, előállítási költség, üzemanyagfogyasztás, motorteljesítmény,
élettartam. Az első négy szempont jelentősen korlátozza a mérnökök lehetőségeit,
mivel a tervezésnél igen nagy súllyal szerepelnek. A kipufogótuning lényege,
hogy a sportrendszer tervezése csak a teljesítményre van kihegyezve, lényege,
hogy a hengerekből a kipufogógáz minél gyorsabban távozzon, ugyanakkor
biztosítsa a megfelelő folytást a motornak.
Első lépés a gyári hátsódob cseréje lehet, ezzél kis mértékü
teljesítmény növekedés érhető el, és autónk hangja ércesebbé válik. Ezután a
középdob cseréjével növelhetjük a lovak számát. Ezekkel a megoldásokkal
gyorsabban távoznak a gázok a hengerekből, és sportos hangzást biztosítunk a
kocsinak.
Ne feledkezzünk meg a katalizátorról sem (ha van), ezt
semmiképp se vágjuk ki a rendszerből, mert a zöldkártza megszerzésekor komoly
akadályokba ütközhetünk, inkább cseréljük ki egy sportkatalizátorra, amely
kisebb folytást biztosít, mint a gyári társa.
Ezeknél komolyabb hatást
érhetünk el az egész rendszer cseréjével, beleértve a más átmérőjű csövek, és
sportleömlő beszerelését. A gyári leömlő a hengerekből kiáramló gázokat vezeti
el és szükíti le egy csővezetékre. A sportleömlő belső fala polírozott, így nem lassítja a gázáramlást, valamint külön
választja a hengereket, így az ellenütemben dolgozó hengerek külön csővezetékbe
pufoghatják gázaikat. A maximális hatás elérése érdekében a kétcsöves rendszer
használata a nyerő: ebben az esetben két katalizátorra, középdobra és hátsódobra
van szükségünk, vagy ezek ikerkamrás változataira. V-motoroknál, valamint
turbómotoroknál konstrukciójukból adódóan nincs lehetőségünk az ellen ütemben
dolgozó hengerek szétválasztására. A V-motorokál az elrendezésből adódóan van
lehetőségünk kétcsöves rendszer kialakítására, itt viszont csak a két hengersor
pufoghat egy-egy csőbe.
Ha a kipufogórendszer cseréjére adjuk fejünket nagyon körültekintően
tájékozódjunk arról, hogy kire bízzuk, mert egy rosszul tervezett és
kivitelezett rendszer többet árt mint használ. Sajnos tervezés és kivitelezés
szempontjából is láttunk már nagyon rossz rendszerekre példát, amik inkább
elvettek a teljesítményből, mint hozzáadtak. Vigyázni kell a nagyobb átmérőjű
csövekkel is, mert oly mértékben csökkentheti a folytást, hogy a hengerekből
átjut üzemanyag a kipufogóba, ami ott ég el, ez pedig csökkenti a teljesítményt
és a kipufogórendszer élettartamát.
http://carstyling.hu
|