Az intercooler
2005.02.17. 17:45
Az intercooler
2003. szeptember 18. ::: Daniel
Mint az sokak által köztudott, az intercoolerekre
kipufogógáz által meghajtott feltöltőkkel ellátott motorokon van szükség. Mivel
a kipufogógáz nagy mértékben felmelegíti a turbófeltöltőt, így ezt a magas
hőmérsékletet óhatatlanul átadja az általa nagy nyomáson feltöltött, majd a
motor által beszívott levegőnek. Szintén köztudott, hogy a magas hőmérsékletű
levegő motorba juttatása két szempontból is hátrányt jelent: egyrészt káros a
motor élettartamát tekintve, mivel az egyébként is meleg motor hőterhelését
tovább növeli, másrészt káros a motor teljesítményére is, mivel a magas
hőmérsékletű levegő kisebb sűrűségű. Az intercooler ezt a két problémát
orvosolja úgy, hogy a forró töltőlevegőt lehűti, ezáltal hidegebb, oxigénben
dúsabb levegő kerül a motorba. Ugyanakkor ennek a módszernek is megvan a
hátulütője: így az üzemanyag-levegő keverék berobbanásakor nagyobb lesz a
hőtágulásból adódó hőterhelés a munkaütem alatt.
Az intercoolerek fajtáját tekintve két félét különböztethetünk meg. A
legelterjedtebb fajta a száraz intercooler. Ez oly módon működik, hogy a nagy
nyomású (és hőmérsékletű) turbo-levegőt egy radiátor belsején vezetik át,
miközben a radiátor külsejét hűtik. Ez a típusú szerkezet inkább csak az autó
végsebességét növeli, mivel a radiátort általában a menetszél hűti, így csak
nagyobb sebességnél van igazán érezhető hatása. Gyorsulási versenyeken ezeknél a
töltőlevegő-hűtőkkel ellátott autóknál a radiátor valamilyen módon történő
lehűtésével tudjuk a motor teljesítményét növelni. Erre többféle módszer és
anyag használatára is láthattunk már példát: volt aki jeget, szárazjeget tett a
radiátorra, vagy pedig valamilyen oltóanyaggal, pl. halonnal fújták be az
intercoolert (A halon egyébként egy régebben tűzoltók által is használt gáz,
mellesleg kiváló oltóanyag). A hűtési módszerekkel azonban óvatosnak kell
lennünk, mivel a hirtelen lecsökkentett hőmérsékletű levegő bejuttatása a motorba a hőtágulás-változás miatt
azonnali károsodást, repedést okozhat. Mivel a mindig forró turbó általában az
intercooler közelében található, vigyáznunk kell, hogy erre se jusson ezekből az
anyagokból (jégnél pl. hideg víz), mivel a hőtágulás-változás problémája itt is
elég veszélyes, egy megrepedt turbó pedig általában nem túl hatékony.
Az intercoolerek másik - ritkábban alkalmazott - típusa a vizes
intercooler. Ennek előnye a szárazzal szemben az, hogy a beszívott levegő
hőmérséklete minden körülmények között közel azonos értéken tartható, így álló
helyzetben is működőképes. Hátránya viszont az, hogy mivel működéséhez legalább
két radiátorra van szükség, a rendszer lényegesen nagyobb helyet foglal el a
motortérben. Működtetését tekintve két megoldás lehetséges: az egyik megoldás
szerint a rendszert egybeolvasztjuk a motor hűtőrendszerével, így hatásosabban
tudjuk biztosítani az állandó levegőhőmérsékletet. A másik megoldás szerint a
motor vízrendszerétől függetlenül, külön kiegyenlítő tartállyal ellátva
működtethetjük. Ennek előnye igazán a gyorsulási versenyeken használható ki,
mivel leállított motornál a rendszert (elektromos szivattyúval) keringethetjük
és hűthetjük a rajt előtt. Hátránya viszont az, hogy a hely szükséglete és a
rendszer igényessége itt a legnagyobb.
Elméletileg létezhet egy harmadik
megoldás, amelyet kiárólag gyorsulási versenyautóban tudnék elképzelni, ennek
kivitelezéséhez azonban komoly tervezési illetve átalakítási munkálatok lennének
szükségesek. Az elv a következő: a turbótól jövő levegőt a klíma utastér-hűtő
radiátorán keresztül vezetve hűtjük le. A futam megkezdésekor a klíma
kompresszorát kikapcsoljuk, hogy ne fékezze a motort. Ha a radiátor megfelelő
méretű, még tárol annyi hideget, hogy a futamra elegendő hűtést biztosítson. A
gyorsulási versenyek sajnos még nem annyira elterjedtek, valamint a rendszer túl
bonyolult ahhoz, hogy komolyan megvalósításra kerüljön.
A motornak tehát minden esetben az a legjobb, ha minél hidegebb a
beszívott levegő, de ügyeljünk arra, hogy a levegőt lehetőségünk szerint
fokozatosan hűtsük le, ne hirtelen, így biztosan megelőzhetjük a motor
károsodását. Az intercoolerrel kb. 15-20%-os teljesítmény-növekedést érhetünk el
lóerők terén. Persze ez sokmindentől függ, az intercooler fajtájától és
méretétől, valamint az autó típusától is.
http://carstyling.hu
|