A nitro
2005.02.17. 17:48
A nitro
2004. január 06. ::: Quad
A teljesítménynövelés leghírhedtebb és talán legtöbbet vitatott formáját a
nitro rendszerek beépítése terén találjuk meg. Az Egyesült Államokban már
évtizedek óta az utcai gyorsulási versenyek nélkülözhetetlen kellékének számító
rendszerek immáron itthon is nagy népszerűségnek örvendenek az adrenalinra éhes
fiatalok körében.
A nitro rendszerek lelkét a normál hőmérsékleten folyékony
dinitrogén-oxid (N2O) alkotja, amely 2 rész nitrogénből és egy rész oxigénből
áll. Ez a vegyület sűrítő lökettel kb. 572 Farenheitre (300 °C) hevítve
lebomlik, ezáltal pedig extra oxigént szabadít fel. Ezt az előnyös tulajdonságát
használják ki a nitro rendszerek: nem csak maga az oxigén hozza létre a plusz
erőt, hanem az a képessége is, hogy segítségével a motor több üzemanyagot tud
elégetni, ezáltal pedig nagyobb hengernyomás jön létre. Innen származik a
többlet erő legnagyobb része.
A nyomás alatt tartott dinitrogén-oxidot a motorba fecskendezve, az
folyadékból gáz halmazállapotúvá alakul (felforr). Ez a forrás lecsökkenti a
nitro hőmérsékletét -0,127 F-re (17,91 °C). Ennek a "hűtő hatásnak" az
eredményeként jelentősen lecsökken a beömlő üzemanyag hőmérséklete is, kb.
60-75F-el (15,5-23,8 °C). Ez szintén segít a plusz erő létrehozásában.
Ezek mellett a sűrítő erő hatására felszabaduló nitrogén is fontos
szerepet játszik: a nitrogén tompítja vagy gyengíti a megnövekedett
hengernyomást, amely elősegíti az égési folyamat kontrollálását.
A dinitrogén-oxidot teljesítménynövelésre először a II.
világháború során használták, ekkor a vadászrepülők motorját pörgették fel vele.
Mivel a technikát a hadiiparban fejlesztették ki, sokáig féltve őrzött titok
volt, még a létezéséről sem sokan tudtak egészen a 70-es évek végéig. Ekkor
néhány autókkal foglalkozó szakember és autóversenyző felfedezte a nitróban
rejlő fantasztikus lehetőségeket, aminek eredményeképpen a 90-es évekre a nitro
az Egyesült Államok utcai gyorsulási versenyeinek elmaradhatatlan eszköze lett.
A dinitrogén-oxid által megbikázott rendszerek a hatékonysága abban
rejlik, hogy a motorban megnövelik az oxigén és az üzemanyag áramlását: ahhoz
hasonlíthatók, mintha kompresszort vagy turbófeltöltőt használnánk. A jelenleg
létező teljesítmény-növelő termékek között kevés olyan hatékony van, amely
egyáltalán összevethető e rendszerek által nyújtott drámai erőnövekedéssel.
További előnyük más teljesítménynövelő tuningokkal szemben, hogy míg azok
folyamatos többletterhelésnek teszik ki a motort, a nitrót csak akkor
használjuk, amikor szükség van rá: amíg nem nyomjuk meg a kis piros gombot,
autónkat fogyasztás és teljesítmény szempontjából is a hagyományos
paraméterekkel hajthatjuk. De ha bekapcsoljuk… sok alkalmazás esetében a várható
növekedés 1/4 mérföldenként 1-3 teljes másodperc, sebességben 10-15 mérföld
(16-24 km/h). A végső eredményt persze befolyásolja a motor mérete, az
abroncsok, a befecskendezés, a sebesség fokozatok, stb.
Motorunk paramétereitől függ az is, hogy mekkora többletet nyújtó nitro
rendszer építhető be autónkba. A lényeg, hogy a megfelelő készletet válasszuk ki
az adott alkalmazáshoz, például a 4 hengeres motorokhoz általában hozzáadható
további 40-60 lóerő, a 6 hengeresek nagyszerűen működnek 75-100 plusz lóerővel,
a kis hengerblokkos V8-asok általában elbírnak plusz 140 lóerőt, a nagy
hengerblokkos V8-asok elbírhatnak plusz 125-200 lóerőt is.
Hazánkban
nitro-rendszerek szakszerű beszerelésével - tudomásunk szerint - jelenleg
egyetlen cég, a NITROSYSTEM Kft. foglalkozik. Folyamatos fejlesztéseikkel az
egyszerűbb használhatóságra és a még nagyobb biztonságra törekszenek.
Kínálatukban kétféle rendszer szerepel, a hagyományos és a computer vezérlésű
nitrós szett.
A hagyományos rendszernél az autóban valahol el van helyezve egy
kapcsoló, amely bekapcsolásával a nitro-rendszer működésre kész, azonban még
nincs nitrózás. A fojtószelepnél van egy, annak teljes nyitását érzékelõ
mikrokapcsoló. Amint ez a kapcsoló jelet ad (padlógáznál) aktiválódik a rendszer
és megindul a nitrózás. Ennél a hagyományos verziónál vigyázni kell, hogy túl
alacsony fordulaton (2500 RPM alatt) ne aktíváljuk a rendszert, valamint
leszabályozásig sem szabad nyomni a gázt, mivel ezek a motor károsodásához
vezethetnek.
A computeres szett minderre figyel helyettünk: itt
programból beállítható az aktiválási és a leszabályozási fordulatszám. Mialatt
tart a nitrózás, a computer folyamatosan figyeli az oxigén szenzor jeleit, és ha
a hengerben nem tökéletes az égés azonnal szabályozza a nitro mennyiségét, így
tökéletes védelmet biztosít a motornak.
A száguldásnak csak palackunk űrtartalma szabhat határt, és persze az
hogy meddig hagyjuk bekapcsolva a rendszert. Viszonyításképp a 2000 ccm
hengerűrtartalmú motorokra szerelt nitró-rendszer töltése általában 20-30
teljes, 1/4 mérföldes gyorsítási menetre elegendő. A kiürült palackok ezután
természetesen újratölthetők.
Amennyiben érdeklődsz a nitrós alkalmazások
iránt, érdemes ellátogatnod a NITROSYSTEM weboldalára, ahol mindenre kiterjedően
olvashatsz ezekről.
http://carstyling.hu
|